Több, mint 4 év után született ismét új Edda album, bár menet közben
azért akadtak kiadványok. Azt, hogy nem lustálkodott a ze nekar a
stúdióalbum-mentes időben, bizonyítják a koncerteken már 1-2 éve
játszott új dalok. (Sőt,
az egyik dal szövege már 3 éve meg volt, ez aztán a koncert dvd-re is
felkerült, ez volt az első jele, hogy valami kialakulóban van.) - Horváth Roland kritikája
A lemezről az első hírek még 2007 nyarán jöttek, miszerint koncept
album készül, és a címe Szerelmi átkok és áldások lesz. Annak idején
Pataky szóba hozta egy beszélgetés közben, hogy a szövegek készen
vannak, és első tippre azt mondta, hogy még az év végén szeretnék
kihozni a Sportaréna koncertre. Aki beleássa magát a szövegekbe, az
nagyjából nyomon tudja majd követni mindazt, ami a tavalyi évben
lezajlott a bulvár-médiában Attila körül. Igazából ennek fényében
kíváncsi lennék, hogy az eredetileg tervezett szövegekkel készült-e az
album, vagy menet közben változott-e, ahogy Attila élete is. Egy
biztos: azt mindenki észre fogja venni, aki kicsit is figyelt a
felhajtásra az elmúlt évben, hogy ez az eddigi legszemélyesebb
hangvételű lemez az Edda történetében.
A lemez felépítése koncepciózus, és az eredeti témakör miatt igazából 2 dal (Ott leszünk, A jóllakott csapat)
nem is illik a lemezre emiatt, ezeket inkább egy különálló maxin
kellett volna kihozni, nélkülük az egész valahogy egységesebbnek tűnne.
A dalok az album elejének szakítás miatti bánatából eljutnak egy
pozitívabb irányba, majd a düh vezet a megnyugvásig. Éppen e miatt
alakulhatott úgy, hogy egy döngölősebb dal után mindjárt két lassú
tétel jön, és elsőre ez picit talán leülteti a hangulatot.
Néhány hallgatás után talán „A test szava”, a ”Lerázom magamról”, valamint „A fény és a szeretet” ragadhat meg a fülekben, na és „A csend igazsága”.
Ez a dal már másfél éve rendszeresen élőben megszólal a koncerteken, de
ahogy ide meghangszerelték, az nem csak az albumról emeli ki, hanem az
egész Edda életmű egyik legzseniálisabb dala, hogy ne mondjam, az Edda „Stairway to Heaven-je”
számomra. (Többek között ezért is „zavar”, hogy ezután még odakerült
egy politikai tartalmú dal, ez méltóbb lezárása lenne a lemeznek.)
Viszont fura pl. a „Mert így volt jó”, aminek az énektémája akár egy Szécsi Pál lemezre is elmenne, vagy a „Kavarunk”, aminek a verzéje már ismerős a 17-es album „Ebből elég”
című dalából, csak az gyorsabb tempót kapott. Alapvetően a fent
említett apróságok ellenére, zeneileg hibátlan anyag, nem is véletlen,
hogy sem Pataky énekéről, sem a hangszeresek játékáról nem írtam, úgyis
csak dicsérni tudnám.
Nekem leginkább azért tetszik az anyag, mert egy-két refréntől
eltekintve, nem egy „tipikus” Edda album született (értsd: Edda 6.,
Szaga van, Szélvihar, 13.), a jól ismert vonalon megírt slágerekkel,
hanem tele van olyan újdonságokkal (mind stílusában, mind
hangszerelésében), amik bizonyítják, hogy 30 év (szinte) folyamatos
alkotás után is lehet újat mutatni, izgalmasnak maradni.
Track lista:
01. Ott leszünk
02. Elsiratlak gyönyörű szerelem
03. Mert így volt jó
04. Sírj nyugodtan
05. A test szava
06. Szép vagy, szép vagy
07. Kavarunk
08. Egy fordulóból
09. Újra és újra
10. Lerázom magamról
11. A fény és a szeretet
12. A csend igazsága
13. A jóllakott csapat
Honlap:
www.edda.hu
|
Kommentáld!