Szeretettel köszöntelek a Edda Müvek Rangók klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Edda Müvek Rangók klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Edda Müvek Rangók klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Edda Müvek Rangók klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Edda Müvek Rangók klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Edda Müvek Rangók klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Edda Müvek Rangók klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Edda Müvek Rangók klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Slamovits
István, az Edda Művek legendás dalszerző-gitárosa visszatért, hogy
megmutassa, milyennek képzeli legendás dalait 2010-ben. Közben kiderül
számos Edda-titok is.
Nem zenekart alakítottam, zenész társakat kerestem, akik szívesen
segítenek, és nem csak a szokásost nyújtják. Jó lenne újra zenélni, még
mindig jó játszani, dalaimat, akármi történik is. Úgy éreztem, ma
már fel tudom már vállalni munkásságomat. Társakat kerestem hozzá, nem
zenészeket - olyanokat, akik éppen ráérnek. Remélem összeállt a csapat,
ennek megszerzvezése nem volt egyszerű, mert nem vagyok menedzser.
A régi dalokat újrahangszerelitek?
Igen, tudom… elszállt az idő, meg itt is van... a klasszikus Edda-dalok
jobban fognak szólni, mint annak idején. Ami akkor azokban a számokban
hiteles volt és igaz, azt megőrzöm, de azt szeretném, hogy ha lehet,
még nagyobbat üssenek. Jó erővel szólaljonak meg, mint 1981-ben.
Talán eljön az ideje. A szívem csücske volt az a lemez, és az élet úgy
hozta, hogy már nekem sincs meg. Abban az időben úgymond
agyonhallgatták, kb. 40.000 példányban adták ki, eleve nem is lehetett
így sikeres. Még a mai napig kérdezik tőlem, hogy meg lehet-e szerezni
valahol, szóval, jó lenne, ha ki lehetne adni. Óvtak annak idején attól
a lemeztől, hogy ez túl melankolikus, és túl kemény, csináljak valami
vidámabbat, mert ami ennyire keserű, az nem lehet sikeres. De nekem
akkor ordítanom kellett. Játszottunk 90 koncertet, aztán megszűnt a
zenekar.
Nem simultak el. Ennek ellenére én ezeket a konfliktusokat letettem.
Bizonyos dolgok bántanak a régi Eddával kapcsolatban, igazságtalannak
érzek sok mindent. Minden dal, minden szöveg 1983 végéig az én művem.
Nem tudtam élni azzal az örökséggel, hogy minden híres, klasszikus
Edda-dalt (Kölyköd voltam, Álmodtam egy világot magamnak, Érzés, Játék véget ér, Edda Blues,
stb.) én írtam. Ezt ma már bátran merem vállalni és állítani. A
konfliktus kialakult, nem kerestem. Amiről írtam, annak minden sora
igaz volt, az érzések a „bezárt Magyarországon" ott voltak a dalokban.
Nem az ügyvédekhez szaladgáltam szerződésekkel, gyerekcipőben járt
akkor a jogi képviselet, azt sem tudtuk mi a jogdíj, milyen nagy anyagi
vonzata van, hogy életem folyamán végigkísér, sőt gyermekeimre
szállhat. Van, aki már akkor tudta ezt, amikor én csak ültem éjjel a
szobámba gitárommal. A dal volt fontos, a zenekar, az összetartozás
érzése, a feltétel nélküli bizalom, azt hittem egy a célunk. Aztán nem
így alakultak a dolgok.
Szitároztam. Keleti világ felé fordult a figyelmem. Felléptem az indiai
nagykövet előtt, fél órát játszottam. Azt mondta a nagykövet
udvariasan, hogy még friss a produkció. Igaza volt, szitározni 20-30 év
alatt lehet megtanulni igazán.
Miért nem próbáltál meg másoknak dalokat írni? Az a szerző, aki
a Kölyköd voltam című slágert írta, biztos, hogy bármikor megír egy-egy
dalt például Auth Csillának…
Milyen érdekes! Egyszer jöttem haza külföldről, és valami rádióban
meghallottam az „Érzés” című számomat. Velem senki sem közölte, hogy
fel akarják dolgozni. Ez a lány valószínűleg azt sem tudja, hogy ki
vagyok, szóval, hogy kinek a számát énekli… Tudom, milyen körülmények
között, milyen érzelmi állapotban írtam a miskolci Déryné utcában, a
hátsó udvarban… Akkor most megmondom, hátha eljut hozzá: Istennek írtam
a dalt, tehát nem egy klasszikus szerelmes számról van szó.
Sajnos ez így történt…. Megismertük a sikert, volt két platina
lemezünk, két kislemezünk, telt házak előtt játszottunk. Mondtam
Patakinak, hogy ne csináljunk most albumot, nem hajt minket a tatár.
Nem akartam, hogy elüzletiesedjen a zenekar, hogy bekerüljünk a
lemezre-turné körforgásába. Abban az időben elkészült egy rendkívül
progresszív anyag. 11 dalt írtam meg – olyan számokkal, mint amilyen a Királyok és szolgák.
A közönség először értetlenül állt az új műsor előtt. Pataki az üzleti
oldalát nézte a dolognak, nem akart egy pillanatra sem megpihenni, és
nem akarta a progresszivitást sem. Pedig én azt szerettem volna, ha
kicsit pihenünk, feldolgozzuk ezt az iszonyatosan nagy sikert, és
példát is mutatunk a fiatalabb zenészeknek, abban a tekintetben is,
hogy a siker ellenére meg tudjuk őrizni a hitelünket. Haragudtam a
Lemezgyárra, mert nem engedtek olyan a közönség által nagyon is
szeretett dalokat lemezre játszani, mint az Engedjetek saját utamon.
Aztán: azok a dalok kerültek lemezre, melyek tartalékban maradtak.
Valójában a hármas lemezen vannak töltelék számok, normális esetben
ezek nem kerültek volna az albumra. Elleneztem a dolgot, és kértem
Attilát, hogy ne folytassuk a felvételeket, hogy várjunk még. Már akkor
bomlasztó hatással voltak az anyagi területen felmerült problémák, a
szerződések, a jogvédő által kezelt dolgok. Tehát a szakmai oldalon túl
is egyre sötétebb lett az egész.
Cenzúráztak. Várni kellett volna, nem megalkudni! Rettenetesen sürgős
lett, kellett néhány dal. Hogy csinálhat az ember magának hit nélkül
igazi dalokat? Így került fel a Rockénekes
is, amely egy idegen, céltalan töltelék szám volt. Mai fejjel már nehéz
megérteni akkori döntéseket, hiszen mindig is nehezen kötöttem
kompromisszumokat. Azóta csak egy üzletág lett a zene, én pedig egy
miskolci rockzenész maradtam.
Ha a lemez abban a formában jelent volna meg, ahogy te
elgondoltad, lehet, hogy a közted és Pataki között a mélyben meglévő
konfliktus nem is éleződik ki igazán?
Már említettem feltétel nélküli bizalom más területen is
jelentkezett. Ha a hármas lemezre már rákerülhetett volna, hogy ki a
dalszerző, és valóban az eredeti, progresszív anyag jelenhetett volna
meg, akkor elképzelhető, hogy nem éleződik ki közöttünk olyan mértékben
a konfliktus, hogy aztán abból elválás lesz.
A színpadon is úgy konferált fel egy-egy dalt, hogy írtam egy számot -
miközben nem ő írta... A hármas lemez volt a válóok. Én nem ezt
akartam, nem ezt az irányt. Azt gondoltam, kissé romantikusan, hogy
rúgjuk szét a világot. Megtehetjük, csináljunk zúzós - progresszív
anyagot a jövőnek, ne árucikket készítsünk! Vannak profi hangszereink,
technikusaink, sikeresek vagyunk. Vonuljunk el néhány hónapra,
szerezzünk dalokat, fogjunk össze újra, ahogy „kezdetben” is...
Mit szóltál az 1985 májusában a BS-ben bemutatkozó az új Eddához?
Semmit, nem is voltam ott az új zenekar BS-koncertjén. Miért lettem volna ott?
A Hit Gyülekezetével van még kapcsolatod?
1998-ben véget ért a szoros kötődés. Sok jóra emlékszem
azokból az időkből, sok dologban segített, hogy megértsem a körülöttem
lévő világot. Abban az időben ott is történt egy botrányos bomlás.
Nehezem viselem amikor az „idillikus” hovatartozás érzése megszűnik.
Nem tudtam feldolgozni ami akkor ott ért, más oldalával találkoztam a
közösségnek, mint amiért én kerestem. Emlékét őrzöm régi barátságoknak.
Kevés dalt szerztél 1983 után. Miért?
Mert az előző korszakom elvitatták, onnen kellett felkelni, a
semmiből. Különben, születtek dolgok, Slamo Band, Slamo unplugged-lemez
és NO-dalok...
Nekem fontos, hogy el tudjam hinni: az a bizonyos előadó hitelesen
tolmácsolja a dalaimat. Nem akartam olyan emberre bízni a
gondolataimat, aki csak félvállról megkérdezi, hogy na, hogy vagyunk? A dalokat nem fabrikáltam, szerettem ha maguktól jöttek .Lehet ,hogy pateikusan de fontos számomra az un, ihlet hangzik
,
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!